PARTENARIATS ENTRE UNIVERSITÉS INTERNATIONALES POUR LE DÉVELOPPEMENT DURABLE

Le 1er juin 2022, l'InES a reçu la visite du professeur El Asli de notre partenaire marocain, l'Université Akhawayn d'Ifrane (AUI). Au cours de cette visite, nous lui avons notamment montré les laboratoires de la Technische Hochschule Ingolstadt.
Le professeur El Asli était particulièrement intéressé par le laboratoire de biogaz, car bien qu'il existe un grand potentiel de production de biogaz au Maroc, il n'a guère été utilisé jusqu'à présent. Ensemble, nous avons échangé des idées pour des projets qui comblent le fossé entre les connaissances scientifiques et les applications pratiques.

L'AUI est déjà un partenaire universitaire dans le projet REMO, qui est soutenu par le DAAD avec un financement du BMZ.
L'InES met actuellement en œuvre cinq projets en cours sur le continent africain et vise à établir d'autres partenariats en Afrique du Nord.
Pour plus d'informations sur les activités internationales de l'InES, veuillez cliquer ici.

Pendant la visite du laboratoire de biogaz à THI (de gauche à droite) : Ghassan Ismail (InES), Prof. Abdelghani El Asli (AUI), Ahmet Bayraktar (InES), Philine Ginsberg (InES)

LES RÉSULTATS DU PROJET E-MOBILITY KENYA

Siemens Stiftung, avec son partenaire de mise en œuvre WeTu Ltd, vise à fournir des solutions durables et innovantes pour améliorer la vie dans les zones rurales du Kenya par le biais de trois lignes de produits : services d'eau, lanternes solaires et e-mobilité. Les "Water-Energy Hubs" (WE Hubs) exploités par WeTu Ltd permettent à la population kenyane autour du lac Victoria d'accéder à de l'électricité produite de manière durable et à de l'eau potable (voir figure 1). L'électricité générée par le PV est utilisée pour la purification de l'eau ainsi que pour charger des lanternes flottantes spéciales pour la pêche de nuit.

Afin d'étendre la prestation de services des WE Hubs, des solutions de mobilité électronique devaient être intégrées dans les WE Hubs en tant que charges électriques supplémentaires. Cette initiative, soutenue par la GIZ, avait pour but d'accroître la capacité économique, de lutter contre le chômage et de fournir un transport écologiquement durable dans la région du lac Victoria.
Les résultats suivants ont été atteints par l'initiative avec le soutien de l'Institut des nouveaux systèmes énergétiques (InES) :
1.    L'InES, en collaboration avec la Siemens Stiftung, a élaboré un concept technique pour la mise en œuvre de solutions de mobilité électrique dans le centre WeTu existant à Mbita. Ce concept sert de modèle pour les autres WeTu Hubs.
2.    Les profils de charge existants hors E-mobilité ont été déterminés, car la demande d'énergie dépend des routines quotidiennes de la communauté locale et est fortement liée à la saison de la pêche au Lac Victoria.
3.    Le potentiel d'intégration d'autres consommateurs dans le cadre de l'E-mobilité a été déterminé.
4.    Un plan d'investigation de mesure pour évaluer la consommation d'électricité des vélos électriques a été développé.
5.    450 lanternes de pêche, des dispositifs auxiliaires (par exemple, purification de l'eau, ordinateur, ampoules électriques, etc.) et 25 batteries mobiles pour les vélos électriques ont été considérés comme l'objectif quotidien à recharger au Mbita WeTu Hub.
6.    Des profils de charge quotidiens et annuels des charges susmentionnées ont été générés pour simuler la consommation et la production annuelles d'électricité du Mbita WeTu Hub.
7.    Un modèle de simulation a utilisé une matrice PV de 30 kWp et une batterie centrale au plomb de 104 kWh au Mbita WeTu Hub.
8.    La meilleure répartition possible des différents consommateurs tout au long de la journée était d'une importance majeure pour une extension économiquement réalisable du WeTu Hub étudié. Par conséquent, une stratégie de contrôle appropriée a été développée.

Exemple d'une station pilote - WE Hubs autour du lac Victoria © Siemens Stiftung.

STATION MÉTÉOROLOGIQUE INSTALLÉE DANS LA COMMUNAUTÉ HORS RÉSEAU DE TSUMKWE

En coopération avec des partenaires locaux, l'Institut des nouveaux systèmes énergétiques (InES) a installé une station météorologique moderne dans une communauté isolée hors réseau en Namibie.

La communauté de Tsumkwe, dans le nord-est de la Namibie, près de la frontière avec le Botswana, est l'une des trois communautés étudiées dans le cadre du projet de recherche interdisciplinaire PROCEED. Avec environ 3 800 habitants, Tsumkwe est la plus grande colonie hors réseau de Namibie qui n'est pas connectée au réseau électrique national. L'électricité est toutefois fournie par un système énergétique indépendant et hors réseau à Tsumkwe.
Jusqu'en 2011, ce mini-réseau était alimenté par deux générateurs diesel, qui ne pouvaient fonctionner que 10 à 14 heures par jour en raison du coût élevé du diesel. En 2011, dans le cadre du projet énergétique de Tsumkwe, une centrale photovoltaïque (PV) en espace ouvert et un système de stockage d'énergie par batterie ont été connectés au mini-réseau. Le mini-réseau hybride solaire-diesel qui en résulte fournit une alimentation électrique 24 heures sur 24, et a réduit dans le même temps la consommation de diesel. Par conséquent, les coûts d'exploitation et les émissions de CO2 sont réduits.
Une analyse technique et une optimisation du mini-réseau hybride de Tsumkwe sont réalisées dans le cadre du projet PROCEED. Un aspect important de ces investigations est de déterminer précisément le rayonnement solaire et les autres conditions météorologiques sur le site de Tsumkwe. À cette fin, une station météorologique moderne de la société Adolf Thies GmbH & Co. KG a été installée et mise en service sur le site du mini-réseau.
En plus du rayonnement global, la station météorologique surveille également la température, les précipitations, l'humidité relative, la vitesse et la direction du vent à proximité directe du champ photovoltaïque. Les données de mesure sont stockées sur un enregistreur de données et transmises à InES via le réseau de téléphonie mobile namibien. À l'avenir, ces données seront également mises à la disposition du public.
La collecte et l'évaluation des données météorologiques permettent, entre autres, de comparer le rendement électrique réel de la centrale photovoltaïque avec le rendement cible attendu dans les conditions environnementales données à Tsumkwe. Ce rapport entre le rendement réel et le rendement cible, également appelé ratio de performance, est un indicateur de l'état général et de l'efficacité du système de la centrale solaire. En outre, le potentiel d'un nettoyage (plus) régulier des modules PV peut maintenant être mieux démontré à l'opérateur local du mini-réseau CENORED. Enfin, les données météorologiques obtenues à Tsumkwe seront utilisées pour le dimensionnement et la simulation de systèmes électriques hors réseau.
La station météorologique a été achetée par l'InES et initialement livrée au partenaire local de PROCEED, Alensy Energy Solutions, à Windhoek. Les chercheurs de l'InES n'ayant pas pu se rendre en Namibie en raison de la pandémie de COVID-19, un prestataire de services d'ingénierie local, Amusha Consultancy Services, a été chargé d'installer la station météorologique. La station a d'abord été installée à Windhoek et configurée pour la transmission de données via le réseau mobile namibien. Plusieurs étudiants de l'Université des sciences et des technologies de Namibie ont également participé à ce travail. Grâce à l'apprentissage par la pratique, ils ont acquis une expérience et des compétences pratiques dans la mise en place d'un instrument moderne de surveillance environnementale conforme aux normes internationales. Les étudiants ont également participé à la configuration et au dépannage de la station. Par conséquent, la nouvelle station météorologique de Tsumkwe illustre deux objectifs fondamentaux du projet PROCEED : le transfert de technologie et de connaissances.
Cependant, avant que la nouvelle station de surveillance puisse enfin commencer à fonctionner, elle devait encore survivre indemne à la partie probablement la plus difficile de son voyage vers l'autre bout du monde : un trajet d'environ huit heures, en partie sur des routes de gravier, jusqu'à sa destination à Tsumkwe. Toute l'équipe de PROCEED tient à remercier CENORED, Amusha Consultancy Services, Alensy Energy Solutions et Adolf Thies GmbH & Co. KG pour leur excellent soutien. Ce n'est que grâce au dévouement et à l'engagement continus de nos partenaires du projet et de l'industrie qu'il a été possible d'installer avec succès notre station météorologique et de commencer à enregistrer des données météorologiques dans la communauté isolée de Tsumkwe.
Le projet PROCEED est financé par le ministère fédéral allemand de l'éducation et de la recherche (BMBF) et fait partie de l'initiative CLIENT II.

Installation d'une station météorologique à Tsumkwe
Mise en place initiale de la station météorologique à Windhoek, avec l'aide des étudiants de l'Université des sciences et de la technologie de Namibie.
Mise en place initiale de la station météorologique à Windhoek, avec le soutien des étudiants de l'Université des sciences et technologies de Namibie.
 

NEED Final conference, 24-26 July 2017


From 24 to 26 July 2017, the final conference of the Network of Energy Excellence for Development, the NEED project, took place at the Namibia University of Science and Technology (NUST) in Windhoek, Namibia. Over the past 3 ½ years, five universities from Botswana, Germany, Namibia and Zambia joined forces to create structures for the development of technical knowhow, to interlink relevant stakeholders and to foster awareness and the willingness to take sustainable action for development of renewable energy technologies (RET) in target countries.

The meeting started off with a high-level reception and dinner at the NUST Hotel School on Monday, 24 July. As host of the conference, NUST Vice-Chancellor Prof Tjama Tjivikua welcomed 20 invited guests, including diplomats and representatives from the local renewable energy sector on behalf of the NEED project team. H.E. Hon Obeth Kandjoze, Minister of Energy and Mines, provided the keynote speech.

With this closing event, the NEED team once again brought together key players of the renewable energy sector in Namibia and other partner countries in the Southern African Development Community, the SADC region, further promoting the use of and the cooperation in the area of RET. Moreover, the conference served as perfect opportunity to officially announce and celebrate the formal registration and institutionalisation of the NEED network, which was the project’s major goal. “It is a great pleasure for us to launch our long-term network, NEED, today with so many of our key stakeholders from 3 ½ years of the NEED project present. Despite the nostalgic feeling when closing the project period, we very much look forward to continuing our work in the RET sector in the region, not only as project team, but especially together with our long-standing and potential new partners”, said NEED project leader Prof Wilfried Zoerner from Technische Hochschule Ingolstadt (THI).

The actual conference was held at the NUST Auditorium and jointly opened by H.E. Jana Hybaskova, EU Ambassador and Head of Delegation and Prof Tjama Tjivikua. In addition to the presentations of the project’s activities and main achievements by all NEED partners, the programme included inter alia an exhibition by partners engaged in the area of renewable energy in Southern Africa. Furthermore, in a panel discussion with NEED stakeholders such as the SADC Centre for Renewable Energy and Energy Efficiency, TESLA Energy Solutions and ALENSY, past and potential future cooperation with the NEED network was discussed. To widen the audience’s perspective on activities being conducted by other actors in the sector, Dr Eilu from Makerere University, Uganda, and Dr Rapitsenyane from the University of Botswana participated in the programme giving presentations of their content-wise comparable EU-funded projects. Dr Eilu provided an insight in the achievements of the “ENRICH” and “SUCCEED” projects, Dr Rapitsenyane presented the outcomes of the “LeNSes” project, all of which ended in early 2017. The NEED project itself is funded by the European Union through its Africa, Caribbean and Pacific (ACP) Group of States’ Science and Technology (S&T II) programme.

With more than 60 participants, the final conference of the NEED project was considered a great success. For more information on past and future activities, please visit www.need-project.org; for any other queries, please contact info@no-spam-pleaseneed-project.org


NEWS

NEED Final Conference

Save the Date: We are pleased to announce that the final conference of the NEED project will be held on 25 & 26 July 2017. The programme will include presentations of main achievements within the NEED project, plenary discussions with stakeholders as well as a poster exhibition. The conference will take place at Namibia University of Science and Technology (NUST) in Windhoek, Namibia. For any queries on the event, please contact Ms. Petra Beer, Project Coordinator (petra.beer@no-spam-pleasethi.de). Please find here the invitation.


Looking back – DII-2016 Conference “Achieving Solutions For Renewable Energy And Sustainable Development”  & Summit “Renewable Energy Technologies for Development” organized by NEED

13.09.2016 - From 31 August to 2 September, the DII-2016 took place in Livingstone, Zambia. This year’s focus was on  renewable energy, general infrastructure development and investment in Africa. A team of 14 NEED members from the University of Zambia, Technische Hochschule Ingolstadt, the Okavango Research Institute, the Namibia University of Science and Technology and the Botswana International University of Science and Technology also participated in this event. NEED Project Leader Prof Wilfried Zörner (Technische Hochschule Ingolstadt) was invited to give a key note on “Why are Renewables so successful in Germany?”. The conference, which was held at the Chrismar Hotel, was an excellent platform for the NEED team to present the NEED project to a broad international audience of leaders, researchers, practitioners and other stakeholders in infrastructure development and energy related issues - in the framework of the conference, the NEED team was granted the opportunity to organize its own summit on Renewable Energy Technologies and presented the current status and achievements of the Work Packages “Research strategies”, “Dual Studies”, “Industry Standards”, “Fossil-free Wetlands” and “Renewable Mini- Grid Drylands”.

The NEED team wants to express again its gratitude towards the DII-2016 Organising Committee for the fruitful collaboration and the successful DII-2016 Conference and NEED Summit!

The DII-2016 Conference is part of the DII Conference series on Infrastructure Development and Investment in Africa which aims to provide an international forum for leaders, researchers, practitioners and other stakeholders in infrastructure development to discuss, evaluate and devise ways of maximizing benefits from infrastructure development in Africa and achieve outputs that will inform policy. It is jointly organized by Copperbelt University (Zambia), University of Johannesburg (South Africa) and University of Zambia.

The conference proceedings (DII and RET Summit) are available at:

5th NEED project meeting & site visits
Embedded in the three-day conference was the 5th NEED project meeting chaired by the University of Zambia. The team members shared not only about the current status of activities and achievements made so far, but also discussed intensively the future of NEED, as the ultimate goal is the establishment of a sustainable network on Renewable Energy Technologies beyond the project end. After these intense conference and meeting days, the team looked forward to visiting Olga’s project, the Youth Community Training Center (YCTC), and the Libuyu Community Biogas Plant, both located in Libuyu, a rural area close to Livingstone downtown.  


Workshop of the Bavarian Research Institute of African Studies (BRIAS)

On 11 July 2016, more than 40 Africa researchers from the cities of Bayreuth, Ingolstadt, Neu-Ulm, and Würzburg came together in Würzburg for a first workshop of the Bavarian Research Institute of African Studies (BRIAS). BRIAS was founded in Bayreuth in February 2014 as a joint network of four Bavarian institutions with Africa-related research activities. Among the activities that the Institute of new Energy Systems of Technische Hochschule Ingolstadt presented was the Network of Energy Excellence for Development (NEED). More

.


Business Breakfast Botswana

29.06.2016 - On 16 June 2016, the Munich Chamber of Commerce and Industry (IHK München) in cooperation with the Embassy of the Republic Botswana organised a so- called 'Business Breakfast Botswana'. Topics in focus of this Round Table were the business and development potentials of Botswana. Honorary guest was Her Excellency Tswelopele Cornelia Moremi, the Ambassador of the Republic of Botswana in Berlin. Amongst the invited expert group was Prof Wilfried Zörner, Head of Institute of new Energy Systems (InES) at Technische Hochschule Ingolstadt (THI).

In addition to this gathering, Prof Zörner had the chance to personally meet the Ambassador and to present more in detail the international projects that THI is currently carrying out with partners in Botswana: the 'Network of Energy Excellence for Development (NEED)' project and the 'Academic Initiative for Renewables (AIR)' project. Topics in focus of this talk were research on Renewable Energy Technologies (RET) and higher education (including 'dual studies') in Botswana as well as funding opportunities for future joint research projects in Botswana. The event in Munich was in every sense an excellent platform to promote the international activities of the InES in the field of RET and to network with relevant stakeholders.

 

Participants of the 'Business Breakfast Botswana': On the right side (first person from the bottom), Her Excellency Tswelopele Cornelia Moremi, the Ambassador of the Republic of Botswana in Berlin; on the left side (second person from the top), Prof Wilfried Zörner (Source: Thilo Schotte)


Etango Magazine March-April 2016

11.05.2016 - The lates Etango Magazine March - April 2016 with a publication of the NEED project " NEED Project tackles Renewable Energy obstacles" on pages 6/7 is available now.


International Day at Technische Hochschule Ingolstadt

02.05.2016 - On  20 April, an “International Day“ was organized at Technische Hochschule Ingolstadt (THI), a platform for students to inform themselves about opportunities to study and work abroad. In different presentations and at a “market of possibilities”, they had the chance to get in touch with different exhibitors like the International Office at THI, BayCHINA (Bavarian Academic Center for China), BFHZ (Bavarian Academic Center for France) and BayIND (Bavarian-Indian Centre for Business and University Cooperation) to gather information about partner universities, scholarships or international activities at THI. The team from the Institute of new Energy Systems (InES) was also present and informed the visitors about the planned international Master's programme in Renewable Energy Systems (completely in English) and two current cooperation projects with Sub-Saharan Africa: the Network of Energy Excellence for Development (NEED) and the Academic Initiative for Renewables (AIR) project.